headerphoto
Home Články
Ako funguje ľudské telo

Naše telá držia pohromade svaly. Ak sa svaly používajú málo, tak ochabujú (atrofujú) a máme problém. Znižuje sa pevnosť kĺbov, čo okrem iného môže spôsobovať bolesť, napr. chrbtice.

Aby boli svaly pevné, musia pravidelne pracovať. Na svoju činnosť potrebujú energiu. Pri vytrvalostnej – aeróbnej záťaži ju získavajú spaľovaním tukov. Čím trénovanejšie máme svaly, tým viac energie potrebujú a spotrebujú. Keď sú svaly slabé a ochabnuté, organizmus ťažšie odbúrava tukové zásoby. vaha

Žiadna diéta ani „zaručený“ farmaceutický výrobok práve vyvinutý v USA nemôže nahradiť pohyb.

Mnoho žien má fixnú predstavu, že váha je to, čo treba sledovať. Paradoxne opak môže byť pravdou. Pri vyššej váhe možno dosiahnuť lepšie (želané) parametre – opticky štíhlu postavu, použiteľný šatník, ..., pretože svaly sú ťažšie ako tuk, ale majú menší objem.

  Sú však ďalšie, pre zdravie dôležité dôvody, prečo je potrebné pravidelne sa venovať aeróbnej aktivite.

Ľudské telo má schopnosť prispôsobiť sa. Keď sa nepoužíva, ochabuje. Keď ho zaťažujeme, spevnie.

Koľko a akej záťaže?

Lekári už dávno zistili a výskumami potvrdili, že dospelý človek by sa mal venovať aeróbnej činnosti minimálne!!! 3 razy do týždňa. srdce_s

Srdce je sval. Je zodpovedné za krvný obeh. Keď nie je trénované, ťažšie prekonáva záťaž, čo spomaľuje spustenie mechanizmu spaľovania tukov. Krv športujúceho človeka obsahuje viac červených krviniek, ktoré dokážu efektívnejšie prenášať kyslík. Zvýšený prietok krvi priaznivo ovplyvňuje pružnosť ciev (brzdí ich kôrnatenie). Vyššou pulzovou frekvenciou sa lepšie prekrvia všetky časti ľudského organizmu, teda nielen svaly ale aj vnútorné orgány. Prekrvená pokožka je jemnejšia, pružnejšia, krajšia.

pumpa_sSrdiečko pracuje ako pumpa. Jej veľkosť sa prispôsobuje potrebám organizmu. Ak ho pravidelne nezaťažujeme, lenivie – ochabuje ako každý iný sval. A pri nečakanej záťaži spôsobenej napr. zvýšenou telesnou aktivitou alebo náhlym stresom môžu vzniknúť vážne komplikácie.

Svaly sa udržujú a spevňujú silovými cvičeniami, regenerujú o.i. strečingom, ktorý zároveň zlepšuje kĺbovú pohyblivosť. Pod tlakom pevnejú aj kosti. A naopak, ľudia, ktorí nešportujú, majú krehkejšie kosti a skôr sa u nich prejavuje osteoporóza. Existuje množstvo návodov, ako kompenzovať jednostrannú činnosť (hlavne sedavé zamestnanie). Nestojí to až tak veľa času a aj ten je ekonomicky vysoko návratný vzhľadom na dôsledky, ktoré absencia pohybu podľa odborníkov výrazne ovplyvňuje:svaly_s

-          kardiovaskulárne choroby (problémy so srdiečkom),

-          choroby pohybového aparátu (obmedzený pohyb, bolesti kĺbov),

-          problémy s krvným tlakom,

-          obezita a jej vedľajšie účinky,

-          ateroskleróza,

-          cukrovka,

-          rednutie kostí (osteoporóza),

-          kŕčové žily,

-          inkontinencia, ...

Kondičný aeróbny tréning, kde sa kombinuje vytrvalostná záťaž s posilovacími cvičeniami, ponúka optimálne riešene pre komplexné precvičenie celého tela každého človeka. Je to zároveň vhodná doplnková a kompenzačná aktivita pre športovcov.

A navyše, v súčasnosti sa zdravotné problémy stávajú nákladným prepychom, ktorý si nie každý môže dovoliť. Pohyb je najdostupnejší preventívno-liečebný prostriedok.

Lieky a práceneschopnosť sú drahé.

Keďže je toho veľa na to, aby sa to zmestilo do krátkeho textu, tak aspoň tieto základné informácie, ktoré si môžete kedykoľvek doplniť u ľudí, ktorí sa tejto problematike venujú profesionálne.

Jedno je však isté.

Bez pohybu nemôže byť človek zdravý.

Lenivosť je mimoriadne silný a húževnatý protivník. Veľmi často sa, bohužiaľ, stretávame s tým, že ľudia ignorujú potreby vlastnej telesnej schránky. Ťažko sa s tým bojuje, pretože komu niet rady, tomu sa ťažko pomáha.

Boris Čechvala, Aerobik klub ŠH Mladosť